Benvingut a Figueres!

Data:

L’exposició Dalí. El Crist de Portlligat ja es pot veure al Teatre-Museu Dalí de Figueres i hi restarà fins al 30 d’abril de 2024. Segons la Fundació Gala-Salvador Dalí, l’exposició pretén desxifrar els aspectes transgressors que utilitza l’artista mitjançant una icona religiosa i clàssica. Dalí es planteja reptes conceptuals i tècnics que aquesta mostra vol desgranar: d’una banda cerca respostes als interrogants universals com el sentit de l’existència, del sacrifici, o el més enllà. De l’altra, vol resoldre tècnicament una pintura que retrati el seu moment vital. Proposa una composició i perspectiva innovadores amb una simetria inquietant, una llum enigmàtica, un model que compleix el cànon de bellesa clàssica, en un escenari enyorat com és el paisatge de Portlligat.

L’obra El Crist és un bon exemple del pensament i del moment vital que Salvador Dalí experimenta a finals dels anys quaranta i principis dels cinquanta. Encara als Estats Units, l’artista fa un viratge en les seves fonts i referents, sense abandonar els postulats surrealistes. L’impacte dels bombardejos atòmics d’Hiroshima i Nagasaki l’“estremeixen sísmicament”. L’interès per Freud vira cap a Heisenberg i la física moderna. La mecànica quàntica fa trontollar les premisses assumides fins aleshores. Dalí atribueix a les avantguardes el caos que ha derivat en la Segona Guerra Mundial.

Per recuperar l’ordre vol tornar al classicisme, busca un equilibri que només li pot proporcionar d’una banda, la mirada als clàssics, principalment el domini tècnic dels renaixentistes i, de l’altra, la immersió en el misticisme. L’emblemàtica pintura El Crist és el lloc on es produeix l’harmonia entre oposats: el seu passat -que defineix com “revolucionari i sacríleg”- i el seu present místic.

Dalí, a diferència de Velázquez o Zurbarán, proposa uns elements del sacrifici subtils. No hi ha sang ni corona d’espines. No hi ha patiment explícit però sí una forta càrrega dramàtica. Un Crist a qui no es veu el rostre levita sobre un fons fosc que desprèn una gran sensació de solitud. Podria suggerir un paral·lelisme entre el sacrifici de Crist per la humanitat i el seu propi per salvar la pintura moderna del caos?

Es poden adquirir les entrades en aquest enllaç https://tickets.salvador-dali.org/ca per visitar l’exposició Dalí. El Crist de Portlligat, dins el recorregut habitual del Teatre-Museu Dalí de Figueres.

Compartir:

spot_img

Popular

Relacionats

A París inauguraven els Jocs i a Figueres ballàvem sardanes

Organitzada pel Foment de la Sardana Pep Ventura, amb...

Jo us portaria a…

El Diari de Figueres us presenta aquesta secció estiuenca a on...

Tito Vilanova, descrit per Adam Lloveras

L'endemà de l'anunci fet per la Unió Esportiva Figueres,...

Gràfiques Montserrat, impressors des de 1897

Més de 100 anys de confiança acrediten l'experiència de...